Zielona_szkola_2017

Zielona szkoła w górach Świętokrzyskich

Podróże kształcą. To powiedzenie znają wszyscy bardzo dobrze. O jego prawdziwości przekonało się 94 uczniów z naszej szkoły.
10 czerwca 2017 roku pod opieką nauczycieli: Jolanty Czubak, Elżbiety Kolczyńskiej, Kingi Kusińskiej, Joanny Miller, Brigidy Siedleckiej, Marioli Siwek oraz Łukasza Cieślaka , Piotra Jakubowskiego wyruszyliśmy na pięciodniową Zieloną Szkołę w Góry Świętokrzyskie.
Około godziny 7.00 , podzieleni na dwie grupy, wyruszyliśmy na spotkanie przygody.
"Maluchy" do Oblęgorka i Zagnańska.
W Oblęgorku zwiedziliśmy muzeum polskiego noblisty, autora naszych lektur - Henryka Sienkiewicza. Widzieliśmy tam portrety pisarza i jego rodziny, gabinet, w którym powstały fragmenty "W pustyni i w puszczy", kolekcję broni, dary jubileuszowe oraz fotokopię dyplomu noblowskiego z 1905 roku. W Zagnańsku podziwialiśmy Bartka - olbrzymi dąb-staruszek. Drzewo to liczące według różnych źródeł 700 - 1000 lat uznawane jest w Polsce za pomnik przyrody.
"Starszaki" do Bałtowa. Wielkie wrażenie wywarł na nas Park Jurajski. Spacerowaliśmy wśród makiet dinozaurów naturalnej wielkości, oglądaliśmy neandertalczyków walczących z mamutami, zwiedzaliśmy muzeum, oglądaliśmy projekcje w Prehistorycznym Oceanarium w wersji 3D.
Wszyscy spotkaliśmy się w przepięknym Ośrodku Kompleks Świętokrzyska Polana w sercu Gór Świętokrzyskich. Piękne domki, fantastyczne pokoje, wspaniała Kraina Zabawy, gdzie każdy mógł wyszaleć się do woli.
Kolejne dni Zielonej Szkoły to:
- Wspaniała lekcja przyrody, którą przeżyliśmy w Jaskini Raj. Na wszystkich ogromne wrażenie wywarły liczące setki tysięcy lat skały. Przepiękne nacieki, stalaktyty, stalagmity, kolumny pobudzały naszą wyobraźnię. Niektórzy dostrzegli mieszkańców tego miejsca - pająki, a na wybrańców spadły "kropelki szczęścia".
- W ruinach zamku w Chęcinach wysłuchaliśmy historii tego miejsca przedstawionej przez przewodniczkę ubraną w staropolski kontusz, przymierzaliśmy rycerskie przyłbice, strzelaliśmy z łuku, na baszcie próbowaliśmy spotkać Białą Damę.
- Byliśmy też w Pacanowie u Koziołka Matołka w Europejskim Centrum Bajki.
- Z Nowej Słupi, przy usytuowanej na skarpie figurze pielgrzyma spotkaliśmy się z panią przewodnik. Razem z nią weszliśmy na teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Drogą pątników zmierzających do relikwii Drzewa Krzyża Świętego dotarliśmy na szczyt Góry Świętego Krzyża. W klasztorze, który powstał na początku XI wieku, zwiedziliśmy Muzeum Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej, w kaplicy Oleśnickich widzieliśmy relikwiarz z cząstkami Drzewa Krzyża Świętego, w krypcie grobowej zasuszone zwłoki rodziny Oleśnickich i, według tradycji, Jaremy Wiśniowieckiego. Obejrzeliśmy też wystawy Muzeum Przyrodniczo - Leśnego Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Następnie odbyliśmy krótki spacer po gołoborzach, podziwiając wspaniałe widoki Łysogór.
- W Świętej Katarzynie, znajdującej się u stóp Łysej Góry, odwiedziliśmy Muzeum Minerałów i Skamieniałości. Podziwialiśmy tam okazy szafirów, rubinów, agatów itp. oraz ciekawe skamieliny pochodzące z różnych stron świata.
- w Ćmielowie , w Fabryce Porcelany, obejrzeliśmy cały cykl produkcji porcelany, oglądaliśmy piękne naczynia, które powstają w rękach pracujących w niej ludzi.
Do domu wracaliśmy w dobrych humorach, zadowoleni, zwłaszcza, że czekała nas jeszcze wizyta w McDonald's.
Żałujemy, że czas tak szybko mija i Zielona Szkoła już się skończyła. Pomimo napiętego programu zregenerowaliśmy siły i fantastycznie odpoczęliśmy od zajęć szkolnych. Był to dla nas czas zabawy, ale i nauki. W czasie wędrówki obejrzeliśmy wiele wspaniałych i ciekawych miejsc, które są elementem dziedzictwa kulturowego i historycznego naszego kraju, podziwialiśmy piękno polskiej przyrody.
Już teraz zaczynamy odliczać dni do następnego wyjazdu!

Kierownik Zielonej Szkoły
Elżbieta Kolczyńska
Copyright ©2016 Szkoła Podstawowa im. abp. Antoniego Juliana Nowowiejskiego w Słupnie, All Rights Reserved.
Liczba odwiedzin: 92307
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.